lördag 17 december 2011

"Salong 4 är en mix av det bästa från ditt vardagsrum och en biograf. Du sitter bekvämt och ser höstens premiärfilmer på bioduken, samtigt som du har full service från baren under visning."

Åh,vad jag vill till BioRio i Hornstull! Verkar supermysig i ruskvädret,den biografen...men främst att jag vill se den här filmen.
Ligg med Mig,de beskriver den som en norsk Fucking Åmål typ,eller mer som "Det bästa sen Fucking åmål".





"Norska>>Ligg med mig<< vann pris för bästa manus vid filmfestivalen i Tribeca tidigare i år och har redan hajpats världen över.Inte konstigt med tanke på att Jannicke Systad Jacobsens ungdomsskildring är lika nyskapande som humoristisk.


Hur många gånger har du inte sett en ungdomsfilm om tonåriga killar vars kåthet orsakar deras omgivning enorma problem.När ska de få ligga? Med vem? Hur? Pinsammma onaniscener där föräldrarna kommer på dom med kuken i äppelpajen.Lite less på det kanske?
 Har du någonsin,och då menar jag någonsin sett en film om en kåt tjej?
    Alltså riktigt kåt? Som snattar porrtidningar,dagdrömmer sig bort från butikskassejobbet och vaknar upp ridandes ett myntrör- öga mot öga med nästa kund. Inte? Då är det dags nu.
   Regissör och manusförfattaren Jannice Systad Jacobsen kommer från dokumentärhållet och >>Ligg med mig<< är hennes debut när det gäller spelfilm.
Det är en lika revolutionerande som rolig ungdomssskildring om Alma,15-åringen vars hormoner har gått så bananas att hon inte kan låta bli att tänka på sex,hela tiden.en helt vanlig tonåring alltså.
Men det där problemet förstärks av att hennes verklighet och dagdrömmerier blandas ihop så pass mycket att hon får svårt att skilja dom åt. Och när plötsligt hela skolan vänder henne ryggen,och mamman får telefonräkningar med debiteringar från "Wet and wild-dreams", är livet så hårt det kan bli. Hur ska hon orka gå upp ur sängen nu?
   Många har jämfört >>Ligg med mig<< med Lukas Moodysons >>Fucking Åmål<<.Troligtvis för att den handlar om unga tjejer i en liten by som inte trivs med sin tillvaro.Men det säger mer om filmklimatet i stort än vad det gör om de två filmerna tillsammans.Hoppas det inte dröjer ytterligare tio år innan vi ser nästa kåta tonårstjej på film.
ELSA BERGMARK  "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar